Verkkokauppias, näin tarjoat asiakkaillesi parempaa palvelua – ilman lisäkustannuksia
Kuljetus kotiin asti on verkkokauppaostosten mieluisin toimitustapa Pohjoismaissa ja muualla maailmassa – mutta suomalaiset on totutettu noutamaan pakettinsa itse automaateista. Uusien vaihtoehtojen uskotaan palauttavan perille asti tuotavat toimitukset suomalaistenkin suosioon.
"Yhä useammat verkkokauppojen asiakkaat ovat kyllästyneet siihen, että paketit täytyy hakea itse kaukaa noutopisteestä - pahimmillaan aivan eri paikasta kuin minne ne oli tilattu. Uskomme, että on korkea aika palauttaa jakelumarkkinoille aidosti asiakaslähtöinen palvelu, jossa paketit tuodaan kotiin asti”, Jakeluyhtiö Suomen toimitusjohtaja Marko Toivari kertoo.
Suomalaisten mediayhtiöiden perustama ja omistama Jakeluyhtiö Suomi on toimittanut jo yli 500 miljoonaa lähetystä suomalaisten koteihin. Tähän saakka kirjeisiin ja aikakauslehtiin sekä kirjeisiin keskittynyt ketterä yritys valjastaa nyt osaamisensa verkkokauppojen pakettitoimituksiin.
"Haluamme siirtää vastaanottajille valuneet tehtävät takaisin jakelijoiden vastuulle. Meille on kunnia-asia, että paketit toimitetaan perille asti, ja asiakas tietää missä paketit menevät. Otamme esimerkiksi kuvan oven taakse jätetystä paketista", Jakeluyhtiö Suomen pakettipalveluista vastaava Pekka Jouppi kertoo.
Kasvavat markkinat kotiinkuljetukselle
Tuoreen Taloustutkimuksella teetetyn kuluttajakyselyn mukaan kotiinkuljetus on tällä hetkellä mieluisin pakettien toimitustapa 37 prosentille suomalaisista. Jakeluyhtiö Suomi uskoo kotitoimitusten kysynnän kasvavan uusien jakeluvaihtoehtojen siivittämänä. Suomipaketti Kotiin S tuodaan suoraan postiluukkuun tai -laatikkoon, ja Suomipaketti Kotiin XL jätetään sääsuojatusti pakattuna oven ulkopuolelle.
"Erityisesti ulos jätettävä sääsuojattu toimitustapa tuo markkinoille kaivatun vaihtoehdon. Enintään viiden kilon paketit tuodaan suoraan asiakkaan ovelle tai ripustetaan postilaatikkoon tai ovenkahvaan. Kätevä ja valokuvaviestillä dokumentoitava palvelu on suunniteltu vastaamaan verkkokauppa-asiakkaiden toiveisiin joustavasta kotiinkuljetuksesta", Jouppi kertoo.
Verkkokauppapakettien jakelumarkkina on vahvassa, 10 prosentin vuotuisessa kasvussa.
Parempaa palvelua samaan hintaan
Jakeluyhtiö Suomen kilpailuetu syntyy tehokkaasta ja ympäristökuormitusta vähentävästä toimintamallista: paketit kulkevat samalla jakelukierroksella sanoma- ja aikakauslehtien ja kirjeiden kanssa. Tämä mahdollistaa nopean, ketterän ja kustannustehokkaan kotiinkuljetuksen.
"Verkkokauppiaille tämä tarkoittaa, että he voivat tarjota asiakkailleen parempaa palvelua ilman, että jakelukustannukset kasvavat. Pystymme myös toimittamaan illalla tilatun paketin perille parhaimmillaan jo seuraavaksi aamuksi – suoraan kotiovelle", Toivari sanoo.
Uusi jakelumalli parantaa palvelua erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella alueilla, joilla Jakeluyhtiö Suomella on valmiiksi kattava varhaisjakeluverkosto. Jakelualueensa laajuutta määrätietoisesti kasvattanut yhtiö tavoitta noin kaksi miljoonaa suomalaista kotitaloutta.
”Meille oli tärkeää löytää jakelukumppani, joka pystyy toimittamaan tuotteet luotettavasti suoraan asiakkaidemme kotiin. Olemme huomanneet, että mahdollisuus luotettavaan kotiinkuljetukseen on selkeä kilpailuetu – varsinkin kun se ei nosta kustannuksia. Asiakkaamme ovat erityisesti kiittäneet toimitusvarmuutta”, tuotantojohtaja Jussi Valli Storia Logistiikasta kertoo. Storia Logistiikka on hyvinkääläinen sisälogistiikkaan erikoistunut palveluyritys, joka lähettää vuosittain yli 800.000 verkkokauppalähetystä.
Helppo ottaa käyttöön
Alkuvuoden 2024 aikana Jakeluyhtiö Suomi tuo markkinoille valmiit integraatiot suosituimpiin verkkokauppa-alustoihin. Shopify-, Magento- ja WooCommerce-pluginien myötä palvelun käyttöönotto on näitä alustoja käyttäville verkkokaupoille helppoa ja nopeaa.
"Verkkokauppiaat ovat toivoneet mahdollisimman yksinkertaista tapaa ottaa palvelumme käyttöön. Nyt kun tekninen puoli on hoidettu, voimme alkaa palvella laajemmin verkkokauppa-asiakkaita", Toivari kertoo.
Yhtiö tavoittelee asiakkaikseen keskisuuria ja suuria verkkokauppoja. Potentiaalia nähdään etenkin vaate-, kenkä- ja asustekategoriassa, joissa tuotteet ovat kooltaan sopivia luukkuun, laatikkoon tai ovelle.
"Uskomme, että kotiin asti vieminen tulee voittamaan markkinaosuutta Suomessakin, kun vain palvelu tehdään sekä verkkokauppiaille että kuluttajille riittävän käteväksi ja kustannustehokkaaksi. On iso kilpailuvaltti, että meillä on valmiiksi kattava kotijakeluverkosto ja kilpailukykyiset hinnat", Jouppi lisää.
Suomalaista palvelua suomalaisille
Jakeluyhtiö Suomi on suomalaisten mediatalojen omistama yritys. Se on vuosien ajan vastannut muun muassa kirjepostista ja aikakauslehtien jakelusta useilla alueilla Suomessa.
"Meillä on vahva kokemus ja osaaminen jakelutyöstä. Nyt tuomme tämän osaamisen myös verkkokauppojen pakettijakeluun. Haluamme olla freesi vaihtoehto, joka tarjoaa haastajan asenteella aidosti parempaa palvelua", Jouppi tiivistää.
Verkkokauppiaille tämä tarkoittaa mahdollisuutta erottautua kilpailijoista paremmalla toimituspalvelulla. Vastaanottajille tarjotaan Suomessa toimiva asiakaspalvelu, joka on oikeasti tavoitettavissa. Kustannustehokkuus puolestaan koituu kaikkien osapuolten hyödyksi.
Lue lisää verkkokauppapalveluistamme ja pyydä tarjous klikkaamalla tästä.